Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia buat hal lagi la. Baru-baru ini ada rakan terima aparatus aasignment dengan 4 alphabet. Sebaik menerimanya, rakan tersebut pun memancar di pengulang. Maklumlah, tengah bersemangat la katakan. Abis terpinga-pinga semua yang ada di frekuensi waktu tu. Bila ada yang buat semakan di laman web MCMC, memang betul la callsign sipolan ni 4 alphabet. Jadi kesimpulan yang dibuat callsign 3 alphabet dah abis dan lepas ni semua rakan baru mungkin akan menggunakan 4 alphabet.
Selepas beberapa bulan, MCMC menghantar aparatus assignment (AA) baru kepada sipolan ni. Kali ni 3 alphabet pulak. Si polan ni pun pening kepala, yang mana 1 aku nak guna ni???? Ini kerana AA baru yang diterima tidak disertakan dengan surat, tiada juga panggilan telefon mahu pun sms yg dihantar oleh pihak MCMC. Aku ni dah memancar di pengulang, semua orang dah tahu callsign aku. Kenapa selepas beberapa bulan baru MCMC hantar AA baru kat aku?? Banyak persoalan yang bermain difikiran sipolan ni.
Selidik punya selidik, tanya punya tanya baru la pihak MCMC beritahu yang kelalaian pihaknya telah menyebabkan kesilapan ini berlaku. Callsign yang 4 alphabet tu dibatalkan dan sila guna callsign yang baru (3 alphabet). Kah kah kah.........
Tukang taip AA, tukang cetak, tukang masukan data callsign dalam web MCMC semuanya buta kot.....Takan la seorang pun tak perasan???
Kenapa MCMC tidak buat procedure seperti dahulu?? Tidak sampai 10 minit AA boleh siap, tuan punya AA juga boleh periksa segala data yang ditulis dalam AA pada masa tersebut. Jadi kalau salah callsign, alamat, nama dan sebagainya boleh buat pembetulan serta merta.
Jika kita orang baru, kita juga akan merasakan callsign (4 alphabet) yang diberi oleh MCMC tu betul, tambah pulak bila check dalam web MCMC wujud callsign yang 4 alphabet tu. Kalau kita di kaunter masa tu boleh la jugak tanya "kenapa saya punya callsign 4 alphabet"??
Pasport antarabangsa pun dah boleh siap dalam masa 2 jam....Ntah la MCMC..............renung-renungkanlah........Nak cetak kertas sehelai pun makan masa 2 bulan.......
Selepas beberapa bulan, MCMC menghantar aparatus assignment (AA) baru kepada sipolan ni. Kali ni 3 alphabet pulak. Si polan ni pun pening kepala, yang mana 1 aku nak guna ni???? Ini kerana AA baru yang diterima tidak disertakan dengan surat, tiada juga panggilan telefon mahu pun sms yg dihantar oleh pihak MCMC. Aku ni dah memancar di pengulang, semua orang dah tahu callsign aku. Kenapa selepas beberapa bulan baru MCMC hantar AA baru kat aku?? Banyak persoalan yang bermain difikiran sipolan ni.
Selidik punya selidik, tanya punya tanya baru la pihak MCMC beritahu yang kelalaian pihaknya telah menyebabkan kesilapan ini berlaku. Callsign yang 4 alphabet tu dibatalkan dan sila guna callsign yang baru (3 alphabet). Kah kah kah.........
Tukang taip AA, tukang cetak, tukang masukan data callsign dalam web MCMC semuanya buta kot.....Takan la seorang pun tak perasan???
Kenapa MCMC tidak buat procedure seperti dahulu?? Tidak sampai 10 minit AA boleh siap, tuan punya AA juga boleh periksa segala data yang ditulis dalam AA pada masa tersebut. Jadi kalau salah callsign, alamat, nama dan sebagainya boleh buat pembetulan serta merta.
Jika kita orang baru, kita juga akan merasakan callsign (4 alphabet) yang diberi oleh MCMC tu betul, tambah pulak bila check dalam web MCMC wujud callsign yang 4 alphabet tu. Kalau kita di kaunter masa tu boleh la jugak tanya "kenapa saya punya callsign 4 alphabet"??
Pasport antarabangsa pun dah boleh siap dalam masa 2 jam....Ntah la MCMC..............renung-renungkanlah........Nak cetak kertas sehelai pun makan masa 2 bulan.......
0 comments:
Post a Comment